Friday, October 17, 2014

Spirit | ? Jeg er litt redd for favorittstempelet


Ingvar Olsen (24) har flere ganger fått høre at han er en gammel sjel i en ung kropp. Under første finalerunde i Idol opplevde han å få stående applaus etter at han fremførte Elvis-klassikeren «Can’t Help Falling In Love».




Tekst: Ann Kristin Andreassen

Foto: Bjørn Wad/TV 2


Ingvar Olsen har nok smeltet hjerter både hjemme i stuen og i salen med stemmen sin. Med godord fra både dommere og anmeldere innrømmer han at han er litt redd for favorittstempelet han har fått.


– Det er ikke bare artig å være favoritt, for det blir mye press rundt neste opptreden. Det er veldig hektisk å være med på Idol. Det er mye som skjer hele tiden, men det er bare positivt. Jeg hadde ikke sett for meg at det skulle bli så mye oppstyr rundt meg, ler Olsen.


I konkurransen har han blant annet fremført sanger som «Blue Darling» av Jimmy C. Newman, «Cheater’s Town» av Chris Isaak og «It is so strange» av Elvis Presley.


Rotet i LP-samlinga


Interessen hans for musikk startet i tidlig alder. Musikken oppdaget han selv da han rotet i LP-samlinga til faren.


– Jeg var ganske nysgjerrig som liten. Hehe! Jeg fikk min første gitar da jeg var sju år gammel. Da prøvde jeg å få samme lyd på den som fra det jeg hørte på CD-en. Jeg ble tidlig introdusert for musikk som Queen, Beatles og Elvis.


– Har du noen musikalske forbilder?




– Nei, jeg får mange spørsmål om det, men jeg klarer ikke plukke ut en.




– Mange sammenligner deg med Elvis?




– Ja, jeg har hørt det, men akkurat det har et ganske avslappa forhold til.


Saken fortsetter under videoen.


Eget materiale

Hans store drøm er å spille for så mange som mulig. Foreløpig fremfører han mest coverlåter, men han ser ikke bort fra at det i nærmeste fremtid kan komme eget materiale.


– Jeg har noen sanger i hodet som jeg ikke har skrevet tekster til ennå, sier han.


I «Idol»-konkurransen må man hver uke gjennom ulike sjangre. Dette tror ikke Olsen blir noe problem.


– Jeg tror det skal gå ganske bra, men jeg gruer meg litt til i kveld hvor vi skal synge låter gjort av norske artister.


I kveld fremfører han låten “Crying In The Rain” av a-ha.


Saken fortsetter under videoen.


Ny tilværelse

I disse dager bor han på et leilighetshotell midt i Oslo sentrum med de andre Idol-deltakerne. Dette er en helt ny tilværelse for tromsøværingen.


– Det er veldig uvant. Jeg opplever også å bli gjenkjent ute på gata. Det er bare artig. Jeg får utrolig mange positive tilbakemeldinger fra folk, så det er koselig.


– Hvilken type artist vil du bli?


– Jeg vil bare være meg selv.


Til høyre øverst i saken har Ingvar Olsen plukket ut fem sanger som har hatt innvirkning på hans musikkinteresse.


tilbake til forsiden




IMG_0874

Ann Kristin Andreassen


annkristinandreassen@hotmail.com

Webside


Ann Kristin er utdannet journalist og jobber som frilansjournalist hos Spirit. I tillegg jobber hun fast som journalist i Karmøynytt. Hun elsker musikaler, teater og konserter.






Skriv en kommentar




Source:


http://ift.tt/1qIUtIR






The Late News from http://ift.tt/1dkHZFp